< vorige  | volgende > |  INDEX  |   🔍

PLANTEKENINGEN

Maanbrein

Perry Rhodan – de grootste science-fiction avonturenreeks in Nederland en België


De techniek van de BASIS - multifunctionele hangar (Duitse uitgave PR1208)


Algemeen: lengte 14 km, breedte 12 km en meer dan 12.000 bemanningsleden.


Zelfs als men de gehele, aan superlatieven zeker niet slechte geschiedenis van de Terraanse ruimtevaart beschouwd, biedt de BASIS in elk opzicht een uitzondering. Dit wordt alleen al door de uitzonderlijke technische gegevens verduidelijkt - lengte 14 km, breedte 12 km en meer dan 12.000 bemanningsleden. Bij al dezen cijfers wordt echter vaak over het hoofd gezien dat voor het soepel functioneren van deze scheepsgiganten ook een veelvoud van kleine en perifere systemen en verrichtingen noodzakelijk zijn, die vanwege hun vanzelfsprekendheid in de PR‑serie nauwelijks bijzondere aandacht krijgen.

Aan deze hedendaagse techniek zal aandacht worden besteed via deze datapagina‑serie. Het zal een inzicht geven in de speciale details van de vliegende stad de BASIS en onder andere ook de dagelijkse realiteit van het ruimtevaarders leven uitbeelden zoals het overal plaatsvindt op de schepen van Terra en van de Kosmische Hanze.


Als eerste wordt een multifunctionele hangar vertoont.

Grote ruimteschepen zoals de BASIS zijn meestal uitgerust met twee soorten hangars. Enerzijds zijn er de zogenaamde flottielje hangars. Hierin zijn de grotere sloepen van een squadron ondergebracht, die in reserve worden gehouden en alleen in bijzondere situaties worden uitgesluisd. Ze zijn uitsluitend bedoeld voor de stationering van één bepaald scheepstype, die dan ook in grote hoeveelheden kunnen worden opgenomen. Daarentegen zijn de multifunctionele hangars veelzijdiger ingericht en voor meerdere modellen geschikt. Daar vinden de "normale" sloepen-manoeuvres plaats ‑ ca. 70% van zulk soort scheepsbewegingen ‑ bijna uitsluitend over dit dek. Voor kleinere ruimteschepen is alleen dit hangartype beschikbaar wanneer er beperkte ruimte beschikbaar is.

Op de afbeelding van de hangar zijn dan ook een aantal verschillende sloepen afgebeeld. Op de voorgrond staat een SPACE‑JET, een ruimtetaxi (doorontwikkeling van een MAANVEER), een zware goederenzwever en een mini‑SPACE‑JET. In de zijhangar staat een ruimtejager TOPSID-klasse en aan de rechterkant, half bedekt, twee moderne SHIFTS van type TACAN-G.

Op de hangarvloer bevinden zich voorzieningen voor de magnetische verankering van de sloepen, een deel van de afweerschermaggregaten en uitschuifbare servicekolommen. Deze zorgen voor de benodigde energie voor mobile reparatie-eenheden of de aggregaten van de betreffende sloepen waarvan de reactoren zijn uitgeschakeld. De zijwanden en het plafond van de hangar worden ingenomen door de sluisaggregaten, goederen‑ en persoonszweefschachten, de klimaatregeling, extra afweerschermaggregaten, diverse trekstraalprojektors met inbegrip van bijbehorende toevoerleidingen. Het bedieningspaneel van de hangarmeester bevindt zich onder een autonome transparante koepel van pantser‑troplon, die het hem mogelijk maakt om zonder technische hulpmiddelen de volledige hangar te overzien.

Een technische bijzonderheid, die zich ook in 427 NGT alleen op de modernste eenheden bevindt, is de allernieuwste energetische sluisdeur. Het is voor alle soorten materie ondoordringbaar maar kan echter probleemloos gepasseerd door een object omhult met een afstootscherm, zolang diens snelheid niet hoger is dan ca. 80 km/u. Hierdoor kan de hangarafhandeling van sloepen‑manoeuvres makkelijk geregeld worden. Hieronder vallen ook de ingewikkelde binnen‑ en buitenpompen van de sluisatmosfeer. Alle bijbehorende aggregaten hebben een overeenkomstige meervoudige redundantie om een ramp te verhinderen van het plotselinge uitvallen van de energieschotten. Natuurlijk bestaat er ook nog een mechanisch schot dat de hangar binnen 0,02 seconden luchtdicht kan afsluiten. Het wordt gebruikt als er geen vliegmanoeuvres plaatsvinden.

De hangar is ook geschikt voor buitenaardse ruimteschepen tot een grootte van een 70m‑SPACE‑JET. Om deze reden kan hij in een noodgeval zowel chemisch en biologisch als ook hyperenergetisch volledig worden afgesloten van de rest van het schip.


Tekening en tekst © Christoph Anczykowski

© VPM Verlagsunion Pabel Moewig KG, D-76413 Rastatt


Nederlandse vertaling © Cornelis van den Ende