< vorige  | volgende > |  INDEX  |   🔍

PLANTEKENINGEN

Maanbrein

Perry Rhodan – de grootste science-fiction avonturenreeks in Nederland en België


Ruimtejacht Elysian (PR1423)


In de twaalfde eeuw NGT zijn de Pelewons in M87 een van de weinige volkeren waarvan de ontwikkeling ondanks de komst van de galaxie Hangay in het normaaluniversum positief is te noemen.

Een van de redenen kan zijn dat ze na hun 'eerherstel' steeds grotere reservaten toegewezen krijgen. Door deze ontwikkeling slagen ze er in een type ruimteschip in meerdere versies te ontwikkelen. De vrachtschepen hebben een 'dikkere buik' en aan boord van de passagiersschepen zijn natuurlijk meer passagiershutten. Er is een eenvoudige subfotische motor en een lineairmotor. De bewapening is in hoofdzaak defensief en de computers gebruiken een positronisch systeem. Het hier beschreven model is de grondversie van een schip dat zowel passagiers als goederen vervoert. We zien het schip in gelande toestand op een platform in een orbit.


Design, tekening en tekst © André Höller

© VPM Verlagsunion Pabel Moewig KG, D-76413 Rastatt



Het hier gepresenteerde schip is het ruimtejacht ELYSIAN van de firma DELTA-SPACES. Het is 35,4m lang, 11,2m hoog en 12m breed. Het schip wordt aangedreven door meerdere motoren: een gravopulsmotor voor subfotische vluchten. Deze motor is een combinatie van een binnenstroom-gravojet en een impulsmotor; hij kan een snelheid van 0,8 LS bereiken en wordt ook gebruikt voor vluchten in een atmosfeer. Met behulp van een kleine metagraafmotor in de boeg zijn superfotische vluchten mogelijk. De maximale snelheid bedraagt 25 miljoen LS, wat betekent 0,75 lichtjaar per seconde.

De ingebouwde nugas-reactor en de hypertroop maken een actieradius van 10 miljoen lichtjaren mogelijk. In de ruimtegondel is plaats voor 7 personen. De volgende punten moeten nog worden gepreciseerd:

  1. THERAPY-TOP-LEVEL (ruimte groepstherapie) is een soort vrije-tijdsruimte. Behalve een zithoek met een multi-media-wand bevat hij een fitness-zaal met moderne sportapparatuur en een gravo-binnenpulswhirlpool. Het plafond bestaat uit platen die in feite regelbare lichtfilters zijn zodat men altijd zonder gevaar kan zonnen. Op dit dek zijn verder 2 tweepersoonshutten en een badkamer. Oorspronkelijk was dit dek het 'zonnedek' (SOLAR-TOP-LEVEL).
  2. CONTROL-MID-LEVEL. Op dit dek liggen de centrale van het schip en een multi-lounge (multifunctionele ruimte). De centrale bevat stuur- en controle-units voor 2 piloten. Voor de navigatie wordt gebruik gemaakt van 2 window-view-monitors (de 2 panoramaschijven zijn tijdens vluchten in de hyperruimte donker en kunnen dan worden gebruikt als beeldwand). Navigatie en het functioneren van alle installaties in het schip worden gecontroleerd door een syntroncomputer. Achter de centrale ligt de gemeenschappelijke ontspanningsruimte met een food-servicecenter en een zithoek. Deze ruimte is verbonden met de 'dom'.
  3. CABIN-LOWER-LEVEL. Op dit dek bevindt zich een luxe-hut voor 2 of 3 personen. In de hut vindt men een multi-media-wand, planten-units, zithoekjes en slaapplaatsen voor 3 personen. Achter de hut is een klein observatorium en een sluis. De 3 dekken zijn door middel van kleine AZ-schachten met elkaar verbonden.
  4. STAND-BY-GRAV-ANCHOR (zwaartekracht-anker). Zorgt voor een veilige en nauwkeurige landing en een stabiele stand op het landingsveld. Is ook te gebruiken als tractiestraler. De wand van het voorste gedeelte bevat meet- en analyse-apparatuur en verder zijn de projectors van de metagraaf-motor aangebracht op de boeg van het anker.
  5. MACHINE-UNDER-LEVEL. De machinekamer bevat een LEH-systeemgroep, een paratrongenerator, 2 gravogenerators (voor de vorming van antigraaf- en gravitatievelden), een hypertroop met gravitraafreservoirs, een kleine twin-boommetagraaf-motor, een gravitatiegenerator voor het stand-by-grav-anchor en een miniatuur NUGAS-reactor. Alle machines worden gecontroleerd door de syntroncomputer.
  6. CIRCULAR-IRIS-ENTRANCE-EXIT-PORT (sluisdeur met 8 elementen) en daarachter de sluiskamer. Links van de sluis bevindt zich het aanzuigkanaal van de binnenstroom-gravojet van de gravopuls-motor. Dit kanaal is tevens de uitlaat van de rem- en koerscorrectiemotoren.
  7. EMERGENCY-RESCUE-SYSTEM. Dit is een kleine 7-persoons-reddingscapsule met een gravopuls-drive. Deze ruimte wordt ook gebruikt als laadruimte. In de achtersteven van het schip bevindt zich een sterke gravopuls-motor.
  8. DEFENCE-ARM-SYSTEM met AIM-POINT-UNIT. Geïntegreerde dystrupter met energetisch doelzoekmechanisme en mechanisme om te onderscheiden tussen vriend en vijand. Gekoppeldaan syntroncomputer. Van de omgeving is nog het volgende op te merken: linksboven vliegt een Banzai-sportzwever van de GUPU-fabriek naar het landingsterrein. Op de voorgrond ziet men Eirene met een service-robot bij het verlaten van het landingsterrein.