< vorige  | volgende > |  INDEX  |   🔍

PLANTEKENINGEN

Maanbrein

Perry Rhodan – de grootste science-fiction avonturenreeks in Nederland en België


TERRAANSE RUIMTESCHEPEN - 'Yunk Yard' schip (Duitse uitgave PR1251)


Wie in het jaar 428 NGT droomt van een bestaan als onafhankelijke en zelfstandige kapitein van een handelsschip stuit snel op twee problemen. In de eerste plaats heeft de Kosmische Hanze met zijn enorme vloot en zijn uitstekende logistiek praktisch een monopolie in de Melkweg en in de tweede plaats kost ook een eenvoudig ruimteschip meer dan de meeste particulieren kunnen opbrengen.

Door het ontsluiten van nieuwe markten en het vinden van nieuwe wegen kan het eerste probleem vaak worden omzeild. Maar bij de aanschaf van een schip door een avontuurlijke kapitein in spe is deze in feite meestal gedwongen een bepaald type te kopen: het zogenaamde 'Yunk Yard-schip'. De reden waarom bijna alle Terraanse ruimtevaarders deze bijnaam gebruiken, kent iedereen: de Yunk Yard-schepen worden 'nieuw' opgebouwd van onderdelen van gedemonteerde afgedankte schepen. Meestal wordt gebruik gemaakt van een romp in goede staat waarin gereviseerde motoren en machines van andere sloopschepen worden gemonteerd. Op deze manier kunnen van vijf oude schepen vaak twee of drie 'nieuwe' schepen van hetzelfde type worden gebouwd. Een variant is het bouwen van hybride-schepen: van verschillende modellen schepen wordt een volledig nieuwe constructie gemaakt.

De 'Yunk Yard'-schepen verschenen op grote schaal in de ruimte na beëindiging van de overheersing door het concilie, toen er praktisch niets meer over was van de ruimtewerf-industrie. Later werden ze grotendeels verdrongen door nieuwe, conventioneel gebouwde schepen, maar sinds veel kapiteins de traditie van de Vrijhandelaren weer hebben opgenomen is er een nieuwe opbloei in de handel van deze schepen.

In de meeste gevallen zijn de in een professionele werf gebouwde 'Yunk Yard'-schepen veilig en sterk, hun slechte naam hebben ze vooral te danken aan enkele marginale constructies die betrokken waren bij zware ongelukken.


Tekening en tekst © Christoph Anczykowski '85

© VPM Verlagsunion Pabel Moewig KG, D-76413 Rastatt



Algemeen: het hier getoonde model is een hybride-constructie. Het kernstuk wordt gevormd door een oude Terraanse koerier-korvet, waaraan de boeg en de achtersteven van een klein Springerschip werden gemonteerd. In de korvet bevinden zich positronieken, navigatiesystemen en Schwarzschild-centrales, terwijl van het Springerschip de hoofdmotor en de laad-unit werden gebruikt. Het vermogen van dit schip is te vergelijken met dat van een 100-meter-bolschip, maar de prijs is een derde van die van een vergelijkbaar nieuw schip.

Lengte: 205m; diameter: 30m (cylinder) en 60m (bol); lineairmotor met bereik van 580.000 lichtjaren; max versnelling: 640 km/sec2; bemanning: 10 tot 70 personen; laadcapaciteit: 305.000 ton.

Technische gegevens:

  1. Punt van de boeg met remmotoren en projectors voor beveiligingsschermen
  2. Commando en stuurcentrale
  3. Voorste laadsluis waarboven laadruimte
  4. Aggregaten voor regulering van samenstelling van de lucht en nood-energiecentrale, daarnaast analysesectie met laboratoria en boegkanonnen
  5. Personensluis
  6. Woonafdeling met hutten, kantines en ziekenboeg
  7. Bovenste bolsectie met antigraafmotor, zwaartekracht-aggregaten en drukneutralisators (hier bevindt zich een groot deel van de machines die vanwege het ombouwen uit andere delen van de korvet moesten worden verwijderd)
  8. Bovenste poolkoepel met astronomische afdeling met telescopen, positronieken enz.
  9. Antennes van normaalradio en hypercom, projectors voor energie-peilsystemen, peilapparatuur en orbit-analysators (deze dure apparatuur maakt samen met de laboratoria en het observatorium deel uit van de uitrusting van handels-'explorer')
  10. Twee desintegrators en twee impulskanonnen
  11. Magazijnen en werkplaatsen
  12. Energiestation met vier Schwarzschild-centrales, transformators en batterijen
  13. Ring met motoren. De helft van de motoren is weggehaald en de andere worden gebruikt als stuurmotoren (de stralen zijn 90 graden draaibaar)
  14. Omgebouwde onderste bolsectie met laadsluis, hangars voor sloepen en laadruimte
  15. Zes Thermo-intervalkanonnen
  16. Lineairmotor
  17. 'Spittocks' (extra antigraaf-generators en druk-neutralisators om de zwaarbelaste verbindingsplaatsen tussen de verschillende samengevoegde delen te beschermen)
  18. Energietransformator
  19. Achterste laadsectie
  20. Groot magazijn en sluis
  21. Generators voor energie-landingsveld en mechanische landingspoten
  22. Stuurmotor
  23. Straalmotoren
  24. AZ-zweefdok met ondergrondse transporttunnels en projectors voor tractiestralen
  25. Zware AZ-hijsprojectors
  26. Diverse zwevers en oude Shift
  27. AZ-werkplatform
  28. Romp van Springerschip
  29. Ruimtehaven-toren met hypercom en peilapparatuur, Epsalische kruiser en gedeeltelijk gedemonteerde Arkoonse kruiser
  30. Landingsterrein met oud Terraans vrachtschip en lichte gevechtskruiser van de Zeer Gewichtigen
  31. Ringvormig AZ-zweefdok voor bolschepen met een diameter van max. 300m.